Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) w Warszawie powiadomił o przetargu na wprowadzenie sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez jezdnię i tory tramwajowe, lokalizowanym przy ul. Rembielińskiej 8. Implementacja tej zmiany umożliwi bezpieczne poruszanie się pieszym, szukającym dostępu do pobliskiego bazarku czy przychodni.
Przejście dla pieszych zlokalizowane na Bródnie, przy ul. Rembielińskiej 8, jest podzielone na dwie części – siedmiometrową jezdnię oraz czterometrowe tory tramwajowe. Do tej pory miejsce to nie było wyposażone w sygnalizację świetlną, co zdaniem ZDM wymagało od pieszych szczególnej ostrożności, aby uniknąć kolizji z pojazdami i nadjeżdżającymi tramwajami. Szczególnie druga część przejścia była uważana za ryzykowną. Kontrole bezpieczeństwa tych przejść zostały przeprowadzone w 2017 r.
Audyty bezpieczeństwa przeprowadzone na tym niesygnalizowanym przejściu pieszym przy ul. Rembielińskiej 8, wykazały niepokojące wyniki. Przejście przez tory tramwajowe oceniono najniższą możliwą notą w skali sześciopunktowej – zero punktów. Audytorzy zaznaczyli, że miejsce to jest szczególnie niebezpieczne ze względu na intensywny ruch tramwajowy oraz dużą liczbę pieszych – dzieci idących do szkoły i starszych osób udających się w kierunku bazarku czy przychodni. Dodatkowo, ograniczona widoczność, spowodowana m.in. przez ogrodzenie, utrudniała dostrzeżenie nadjeżdżających tramwajów.
W dokumencie uwzględniono również kwestię dużych prędkości osiąganych przez tramwaje poruszające się w obie strony, często niemalże jednocześnie lub jeden za drugim. Jednym z powodów tego stanu rzeczy jest lokalizacja przejścia poza obszarem przystanków. Mimo iż motorniczowie często sygnalizują swój przejazd, reszta czynników sprawia, że jest to niewystarczająco skuteczna metoda zapobiegania potrąceniu pieszych – podsumowano w raporcie dotyczącym audytu bezpieczeństwa w tym miejscu.
Warto przypomnieć, że piesi wchodzący na torowisko powinni zachować szczególną ostrożność. W przypadku pojazdów szynowych droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa niż w przypadku samochodów osobowych czy autobusów.