Metro w stolicy Polski, które służy mieszkańcom miasta nieprzerwanie od trzech dekad, przygotowuje się do intensywnego procesu unowocześniania. Pomimo regularnych konserwacji zapewniających bezpieczeństwo i komfort podróżowania, najstarsza część warszawskiego metra M1 czeka na znaczne prace modernizacyjne. W ciągu najbliższych kilku miesięcy system sterowania ruchem na linii M1 zostanie zastąpiony przez nowe urządzenia, tunele i dylatacje zostaną dodatkowo uszczelnione, a całe stacje oświetlone silniejszym światłem.

Pierwsze stacje linii M1 powstały jeszcze w czasach osiemdziesiątych lat XX wieku, kiedy standardy budowy były różne od obecnych, a technologia dostarczana przez Związek Radziecki nie była najbardziej zaawansowana. Przez wiele lat eksploatacji, wiele urządzeń i systemów po prostu zużyło się i wymaga teraz wymiany.

Prace mają zostać zakończone do końca 2024 roku, a odpowiedzialność za ich realizację podzielą Zarząd Transportu Miejskiego i Metro Warszawskie. Całkowity koszt wyniesie 16,7 mln zł brutto.

Na stacji Racławicka systemy zasilania zostaną wymienione w ramach modernizacji, głównie rozdzielnice prądu stałego, które bezpośrednio zasilają pociągi metra. Nowe technologie umożliwią monitorowanie sytuacji przez dyżurnego stacji już na poziomie dyspozytorni. Od kilku lat trwa modernizacja urządzeń zasilających na linii M1, a odnowiono już stacje Imielin, Ursynów, Kabaty, Wilanowska i STP Kabaty.

Podczas modernizacji zostaną wymienione centrale pożarowe na odcinku M1 – od stacji Świętokrzyska do Młocin. Nowoczesne systemy, które szybko reagują na zagrożenie, zostaną zainstalowane w miejsce starych. Będą one podłączone do centrali na Kabatach, skąd dyżurny będzie mógł wydawać instrukcje. W razie konieczności ruch zostanie wstrzymany, a wentylatory automatycznie załączą się, usuwając dym i szkodliwe gazy z tuneli metra. Na stacji Plac Wilsona centrala gaszenia gazem zostanie także wymieniona na nowsze urządzenie.

Niewielkie zmiany, ale ważne dla komfortu podróżowania pasażerów, zostaną wprowadzone na stacji Świętokrzyska na linii M2. W trzech wejściach do wind zostanie zainstalowany system ułatwiający dostęp dla osób starszych, osób poruszających się na wózkach i rodziców z dziećmi. Drzwi będą stale otwarte, a centrala przeciwpożarowa zamknie je tylko w razie zagrożenia.

Nowe oświetlenie LED, które zapewni więcej światła i jednocześnie zmniejszy zużycie energii, zastąpi lampy starego typu. Na stacjach: Pole Mokotowskie, Politechnika i Ratusz Arsenał zostaną wymienione ścieżki dotykowe, które ułatwiają osobom niewidomym i niedowidzącym poruszanie się po stacji.

Metro Warszawskie planuje również modernizację urządzeń zasilających. Te działania są częścią innego ważnego procesu – wymiany systemu sterowania ruchem. Do końca tego roku prace obejmą odcinek M1 od stacji Politechnika do Plac Wilsona.

Kwestią kluczową dla bezpieczeństwa pasażerów jest monitoring, dlatego w tym roku urządzenia na odcinku od stacji Dworzec Gdański do Słodowca zostaną zmodernizowane. Aktualny system CCTV oparty jest na kilkunastoletnich rejestratorach – bez wsparcia technicznego producenta. Urządzenia te zostaną wymienione na bardziej nowoczesne i będzie ich więcej.

Podziemna konstrukcja metra jest stale narażona na wilgoć i nacisk wód gruntowych. Dlatego w tym roku planowane są prace uszczelniające, które zostaną przeprowadzone z użyciem żywic lub żeli iniekcyjnych. Do uszczelnienia jest około 50 metrów bieżących dylatacji oraz 90 metrów bieżących rys w ścianach i płytach dennych stacji.

Corocznie wykonuje się szlifowanie szyn za pomocą specjalnej maszyny Speno. Taki zabieg jest konieczny, ponieważ podczas eksploatacji szyny ścierają się i odkształcają, co wpływa na wzrost poziomu hałasu i drgań odczuwalnych przez pasażerów podczas jazdy. W tym roku na linii M1 zostanie wymienione dokładnie 4992 metrów szyn.