Policja Mokotowska ostrzega i przypomina o ryzyku związanym z nieostrożnym korzystaniem z systemu płatności BLIK. Choć jest to szybki i wygodny sposób na realizację transakcji, równie łatwo można w ten sposób stracić środki finansowe. Wystarczy jedno niewłaściwe decyzje dotyczące osobie lub celu płatności. Poniżej przedstawiamy ważne zasady bezpieczeństwa, które mogą nas uchronić przed działaniami oszustów.

Oszustwa związane z BLIKiem wiążą się najczęściej z wyłudzeniem kodu do płatności poprzez różnego rodzaju komunikatory czy serwisy społecznościowe. Sprawca stara się nawiązać kontakt z potencjalną ofiarą, podszywając się np. za bliskiego jej członka rodziny lub znajomego, i prosi o udzielenie mu pilnej pożyczki. Cel osiąga namawiając ofiarę do wygenerowania kodu płatności za pomocą telefonu i przesłania go pod podany przez siebie adres.

Oszuści mają już kilka wypracowanych metod:

• Pożyczka na nagłą potrzebę – sprawca włamuje się na konto na serwisie społecznościowym członka rodziny ofiary. Prosi o wygenerowanie kodu BLIK przekonując, że potrzebuje pilnej pożyczki na niewielką kwotę. Obiecuje, że dług odda w ciągu kilku dni. Wykorzystując tożsamość znajomej osoby sprawia, że ofiara nie zauważa konieczności dodatkowego sprawdzenia tożsamości osoby, która do niej pisze.

• Pracownik instytucji finansowej – osoba udająca pracownika banku nawiązuje kontakt z ofiarą. Podaje informację o zauważonej próbie zaciągnięcia zobowiązania na rachunek ofiary. W celu zweryfikowania tożsamości klienta prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku oraz wysokości zgromadzonych środków itp. Ofiara, nie mając żadnych podejrzeń, udziela chętnie odpowiedzi. Następnie oszust prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który rzekomo pomoże w rozpoznaniu prawdziwego sprawcy. Kod ten jest jednak używany do wypłaty pieniędzy z bankomatu.

• Utrata lub kradzież portfela – sprawca kontaktuje się z ofiarą przekonując ją, że zgubił portfel lub został skradziony a potrzebuje pilnie gotówki. Zasugerowane pilne potrzeby i emocje często skutkują tym, że ofiara nie sprawdza ani sytuacji ani tożsamości osoby, która do niej pisze.

• Zakup na portalu OLX – ofiara wystawia na sprzedaż produkt na portalu OLX i otrzymuje wiadomość od potencjalnego klienta przez WhatsApp. Klient wyraża swój zamiar zakupu tego produktu poprzez InPost. Ofiara odpowiada, że nie ma problemu. Następnie otrzymuje informację, że klient zaraz zapłaci. Po kilku minutach przychodzi SMS od InPosta z linkiem do potwierdzenia. Ofiarę przekierowuje na stronę firmy kurierskiej. Ale aby otrzymać pieniądze, ofiara musi podać dane karty bankowej, na którą mają wpłynąć środki. W kolejnym okienku pojawia się prośba o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.

Przy korzystaniu z BLIKu pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

• Nigdy nie udzielaj szczegółowych danych telefonicznie, nawet gdy prosi o to rzekomy bank.

• Jeśli Twój znajomy nagle, bez wcześniejszego zawiadomienia prosi Cię o kod BLIK przez komunikator, najpierw zadzwoń do niego i upewnij się, że to faktycznie on jest autorem wiadomości.

• Przed potwierdzeniem transakcji BLIK dokładnie sprawdź kwotę i odbiorcę płatności.

• Korzystając ze strony bankowości elektronicznej, zawsze upewnij się, że jest to oryginalna strona.

• Unikaj otwartych sieci Wi-Fi, takich jak w kawiarniach, dworcach, czytelniach. To nie są bezpieczne miejsca do logowania się za pomocą wrażliwych danych.

• Nie otwieraj linków przysłanych z nieznanych numerów.

• Zawsze korzystaj z dwuskładnikowego uwierzytelnienia na kontach społecznościowych (2FA) – dzięki temu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.

W przypadku prośby o kod BLIK pamiętaj:

• Nie podejmuj pochopnych decyzji. Najpierw skontaktuj się telefonicznie z tą osobą.

• Zawsze sprawdzaj, do kogo wysyłasz kody do płatności mobilnych.

Pamiętaj, że prawdopodobieństwo wyłudzenia jest minimalne, gdy nie udostępniasz haseł ani kodów nieuprawnionym osobom i dbasz o należyte zabezpieczenie swojego konta oraz smartfona.