Planowane jest stworzenie nowej trasy tramwajowej w warszawskim rejonie wschodniej części Białołęki, dla której Tramwaje Warszawskie zawarły umowę na opracowanie pełnej dokumentacji projektowej. Prace nad inwestycją, gabarytem oczekiwaną przez mieszkańców owego obszaru, mają ruszyć w 2028 roku.

Zadanie projektowania nowej trasy, mającej skomunikować dynamicznie rozwijające się tereny Białołęki z metrem, powierzono firmie Voessing Polska sp. z o.o., a wartość kontraktu wynosi nieco ponad 25 mln zł brutto. Wybrany w przetargu wykonawca ma na swojej liście obowiązków przygotowanie całości dokumentacji projektowej – zarówno architektonicznej jak i wykonawczej oraz przeprowadzenie wszystkich niezbędnych uzgodnień z odpowiednimi jednostkami administracji Warszawy oraz zarządcami sieci. Dodatkowo, musi dostarczyć wszelkie wymagane dokumenty pozwalające na uzyskanie zgody na rozpoczęcie budowy, co umożliwi przyszłemu wykonawcy rozpoczęcie prac budowlanych.

Planowana trasa będzie miała blisko 6,5 km i rozpocznie swój bieg na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej, gdzie połączy się z obecną siecią tramwajową. Stamtąd torowisko będzie kierowało się wzdłuż ulic św. Wincentego i Głębockiej, aby następnie na długości około kilometra prowadzić estakadą nad trasą S8 i Rondem Małej Brzozy. Końcowy odcinek trasy przewidziany jest w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdować się będzie pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg trasy umożliwi efektywne połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza oraz pozostałą częścią sieci tramwajowej.

Na nowo wyznaczonej trasie tramwaje będą mogły jeździć nawet co 2-3 minuty. Przewidywany czas podróży z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza to około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego – około 30 minut.

Projektant ma niemal 42 miesiące na realizację zamówienia, co oznacza, że gotowa dokumentacja powinna zostać dostarczona w I kwartale roku 2028. W ramach pierwszego etapu Voessing Polska ma przeprowadzić analizę obsługi komunikacyjnej połączenia Białołęki ze stacją metra Kondratowicza, zbadając możliwości utworzenia wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej na części odcinka oraz określając powiązania z komunikacją autobusową. Po wyborze jednego z trzech wariantów, firma opracuje projekty budowlane, zawierające zarówno projekty architektoniczno–budowlane jak i wykonawcze dla samej trasy tramwajowej oraz dodatkowej infrastruktury – takiej jak np. podstacje dostarczające energię elektryczną czy budynki techniczne i socjalne.

W ramach obowiązków wykonawcy jest również przygotowanie dokumentów niezbędnych do uzyskania decyzji o możliwości rozpoczęcia prac budowlanych, w tym raportu ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.