Stolica Polski, Warszawa, zdecydowała się na przyznanie dodatkowych 164 milionów złotych na podniesienie bezpieczeństwa na swoich drogach. Dzięki temu wsparciu środki na ten cel w budżecie miejskim osiągną rekordową wartość 284 milionów złotych. Planem jest finalizacja programu przebudowy najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych, które zostały wskazane w audycie bezpieczeństwa.
Tomasz Mencina, zastępca prezydenta Warszawy, wyjaśnia, że celem jest dodatkowe przyspieszenie tempa inwestycji i dalsze redukowanie liczby ofiar wypadków. Istniejący fundusz na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego zostanie zasilony dodatkowymi 164 milionami złotych. Wniosek w tej sprawie będzie rozpatrywany przez radnych podczas sesji Rady miasta stołecznego Warszawy 17 października. Dodatkowe środki będą rozmieszczone na przestrzeni czterech lat.
Z uwzględnieniem środków już przeznaczonych na ten cel, do 2028 roku stolica Polski wyda co najmniej 284 miliony złotych. Jest to największy budżet na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w historii miasta. Łącznie z wydatkami do tej pory, suma ta przekroczy pół miliarda złotych.
Nowy program i rekordowe wydatki
Warszawa co roku inwestuje dziesiątki milionów złotych w poprawę bezpieczeństwa na drogach. Dzięki tym środkom powstają nowe ronda, sygnalizacje, azyle, elementy uspokajające ruch czy nowe oświetlenie. Jak tłumaczy Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, działania te są niezwykle metodyczne i dobrze zaplanowane, a ich skuteczność jest wyjątkowa. Liczba ofiar wypadków drogowych jest znacznie niższa od średniej krajowej oraz unijnej i nadal maleje.
170 miejsc do przebudowy
Srodki przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa na warszawskich drogach zostaną wykorzystane do budowy nowych rond, sygnalizacji świetlnych i wprowadzenia elementów spowalniających ruch. Zostaną uwzględnione wszystkie przejścia dla pieszych określone w audycie BRD jako „priorytetowe”, czyli te które zdaniem audytorów wymagają natychmiastowej przebudowy. Łukasz Puchalski dodaje, że planują zakończyć ten proces do 2028 roku. Obecnie program jest na półmetku, co oznacza, że pozostało jeszcze 170 miejsc do przebudowy.
Dotychczas Zarząd Dróg Miejskich zrealizował 772 inicjatywy na 580 przejściach dla pieszych. Dodatkowo, 2100 zebr otrzymało dodatkowe oświetlenie – to już prawie wszystkie miejsca, które tego potrzebowały.
Zmiany organizacyjne w Zarządzie Dróg Miejskich
Aby zapewnić skuteczną realizację programu poprawy bezpieczeństwa na drogach, konieczne jest nie tylko odpowiednie finansowanie, ale także diagnoza zagrożeń. Dlatego od października w Zarządzie Dróg Miejskich powstanie nowy pion ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jego zadania będą obejmować nadzorowanie realizacji nowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego i organizacji ruchu, kontynuację projektu „Droga na szóstkę” (bezpieczeństwo pod szkołami) oraz przeprowadzanie badań i analiz.