W odpowiedzi na kontynuowane wysiłki mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na ulicach stolicy, władze Warszawy zdecydowały o przekazaniu dodatkowej kwoty 164 mln złotych na ten cel. W efekcie, całkowita suma przeznaczona na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym w mieście wzrośnie do niespotykanej dotąd wartości 284 mln zł. Istotnym celem tych działań jest finalizacja projektu renovacji najniżej ocenianych przejść dla pieszych, co wynikało z przeprowadzonego audytu bezpieczeństwa.

Planuje się, że tempo realizacji inwestycji zostanie znacząco przyspieszone, a liczba ofiar wypadków drogowych będzie dalej ograniczana. O zatwierdzenie wniosku o dodatkowe fundusze radni będą ubiegać się podczas sesji Rady miasta stołecznego Warszawy 17 października. Przewiduje się, że dodatkowe środki zostaną rozdzielone równomiernie na okres czterech lat – informuje Tomasz Mencina, zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy.

Łączna suma 284 mln złotych, jaka ma być wydana do 2028 roku na poprawę bezpieczeństwa na drogach, wraz z pieniędzmi już wcześniej przydzielonymi na ten cel, stanowi największy budżet na ten cel w dotychczasowej historii Warszawy. Kiedy uwzględnimy wcześniej poniesione wydatki, całkowita suma przekroczy pół miliarda złotych.

Stolica Polski inwestuje każdego roku dziesiątki milionów złotych w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dzięki tym środkom możliwe jest tworzenie nowych rond, sygnalizacji świetlnych i azylów, a także wprowadzanie oświetlenia i elementów uspokojenia ruchu. Są to działania niebywale metodyczne i dobrze zaplanowane, co jest możliwe głównie dzięki audytowi bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Efekty są imponujące – liczba ofiar wypadków drogowych jest znacznie niższa od średniej krajowej i unijnej, a co najważniejsze – stale maleje – tłumaczy Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Fundusze na poprawę bezpieczeństwa na drogach Warszawy zostaną przeznaczone na budowę nowych rond, sygnalizacji świetlnych i elementów uspokojenia ruchu. Pokryją one wszystkie przejścia dla pieszych uznane w audycie BRD za „priorytetowe”, które zostały najniżej ocenione przez audytorów. Naszym celem jest zrealizowanie tych działań do 2028 roku. Obecnie jesteśmy na półmetku, co oznacza, że do przebudowy pozostało jeszcze 170 takich miejsc – dodaje Łukasz Puchalski.

Do obecnej chwili Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził 772 takie operacje na 580 przejściach dla pieszych. Ponadto, 2100 zeberek otrzymało dodatkowe oświetlenie – to prawie wszystkie, które tego potrzebowały.

Statystyki z ostatnich lat pokazują spadek liczby śmiertelnych wypadków. Aby zapewnić skuteczną realizację programu poprawy bezpieczeństwa na drogach, konieczne jest jednak dokładne rozpoznanie zagrożeń i stabilne finansowanie inwestycji. W odpowiedzi na te potrzeby, od października w Zarządzie Dróg Miejskich zostanie utworzony nowy oddział ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jego zadania będą obejmować nadzór nad realizacją nowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego i organizacją ruchu, kontynuację projektu „Droga na szóstkę” (bezpieczeństwo pod szkołami) oraz badania i analizy.