Od roku pasażerowie korzystają z nowego, długości ponad 2 kilometry, fragmentu torowiska tramwajowego na ulicy Kasprzaka w Warszawie. Odcinek ten, biegnący pomiędzy ulicami Skierniewicką a Wolską, od momentu oddania do użytku cieszy się dużym powodzeniem wśród podróżnych. Na trzech nowo otwartych przystankach, w ciągu roku z usług tramwajowych skorzystało prawie 2 miliony osób.

Rozwijamy system Warszawskiego Transportu Publicznego, kładąc specjalny nacisk na transport szynowy, który jest nie tylko przyjazny dla środowiska, ale także coraz częściej wybierany przez mieszkańców miasta – podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. W roku 2024, komunikację miejską w Warszawie wybrało ponad 956 milionów osób, to o około pół miliona więcej niż rok wcześniej. Tramwaje są drugim najpopularniejszym środkiem transportu publicznego zaraz po autobusach. Zadowolenie z nowych tras na Kasprzaka, Gagarina i do Miasteczka Wilanów oraz wysokie oceny Warszawskiego Transportu Publicznego, potwierdzają, że warto dalej inwestować w jego rozwój. Obecnie trwają prace nad nowymi torowiskami do Dworca Zachodniego, na Rakowieckiej oraz do pętli Stegny.

Nowe torowisko na ulicy Kasprzaka obsługuje rozwijające się osiedla na Odolanach. Ułatwia ono szybki dostęp do stacji metra Rondo Daszyńskiego oraz otaczających ją biurowców. Umożliwia także wygodne przesiadki na autobusy i pociągi kursujące linią obwodową. Projekt realizowany był przez firmę Strabag, z którą Tramwaje Warszawskie podpisały umowę pod koniec października 2021 roku. Umowa obejmowała budowę nowego odcinka torów na ulicy Kasprzaka, przebudowę istniejących odcinków na ulicach Wolskiej i Kasprzaka oraz zmianę układu drogowego, chodników i dróg rowerowych. Łączna długość nowo powstałych i przebudowanych torowisk wynosi około 3,5 kilometra.

Pierwszy tramwaj ruszył brzegiem nowego torowiska o świcie 5 marca 2024 roku. Na tej trasie znajdują się trzy całkowicie nowe przystanki tramwajowe: Szpital Wolski przy Płockiej, PKP Kasprzaka przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz al. Prymasa Tysiąclecia i Ordona-WSA przy ul. Ordona. Przebudowany został także układ drogowy na skrzyżowaniu ulic Kasprzaka, Wolskiej i Redutowej. Nowe torowisko łączy się z dotychczasową trasą wzdłuż ulic Wolskiej i Połczyńskiej w miejscu, gdzie niegdyś znajdowała się jedna z jezdni ulicy Kasprzaka. Dzięki temu tramwaje mogą bezpiecznie przekraczać skrzyżowanie. Dodatkowo, na części trasy wprowadzono podwyższoną prędkość do 60 km/h.

W ramach inwestycji posadzono nowe drzewa i krzewy, uzupełniono istniejące aleje drzew na ulicach Kasprzaka i Wolskiej. Na ulicy Kasprzaka kursują tramwaje dwóch linii: 10, która łączy Wyścigi z pętlą Osiedle Górczewska, oraz 11 łącząca Sielce z Cmentarzem Wolskim i w godzinach szczytu z Nowym Bemowem. Dziennie odjeżdża stąd około 220 kursów w jednym kierunku, co daje razem 440 odjazdów.

W godzinach szczytu, tramwaje przyjeżdżają na nowe przystanki co około 3-5 minut i przez rok skorzystało z nich niemal 1,9 miliona pasażerów. Zdecydowanie popularniejszym tramwajem jest linia 11 – do tramwajów tej linii na jednym z trzech nowych przystanków wsiadło ponad 1,5 miliona osób.

Obecnie realizowane są kolejne inwestycje w systemie tramwajowym w Warszawie, w tym budowa trzech nowych odcinków torowiska: wzdłuż ul. św. Bonifacego do pętli Stegny, wzdłuż ulicy Rakowieckiej między Puławską a al. Niepodległości oraz w ciągu Bitwy Warszawskiej 1920 r. do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim.