Podczas rutynowego patrolu, funkcjonariusze z Mokotowa podjęli decyzyjną akcję, która zaowocowała zatrzymaniem dwóch mężczyzn podejrzanych o oszustwo. Obydwaj zatrzymani byli obywatelami Bułgarii i wykorzystywali swoje umiejętności manualne oraz manipulacyjne do wprowadzania w błąd kasjerów w jednym z centrów handlowych na terenie Warszawy, występując jako „iluzjoniści”.

Mechanizm ich przestępczego działania polegał na dywersji uwagi pracowników punktów sprzedaży. Podejrzani, w wieku 50 i 44 lat, podchodzili do kasy proponując wymianę drobnych banknotów na większe denominacje. W trakcie tej transakcji, przy pomocy zręcznych ruchów, przekazywali kasjerom o wiele mniejszą kwotę niż ta, którą otrzymywali. Kiedy pracownik zdał sobie sprawę z oszustwa, jeden ze sprawców zaczynał głośno liczyć pieniądze na ladzie, przemieszczając je w taki sposób, aby wprowadzić dodatkowe zamieszanie. Nawet po tym chaosie, ponownie oddawał kasjerowi mniejszą ilość gotówki. Tymczasem, drugi z mężczyzn zagłuszał sprzedawcę licznymi pytania, co jeszcze bardziej dezorientowało ofiarę.

Po kilku godzinach takiej „gry”, schemat działania oszustów został dostrzeżony w dwóch punktach sprzedaży, gdzie pracownicy zorientowali się, iż padli ofiarą oszustwa. Po otrzymaniu zgłoszenia od ochrony sklepu, policja natychmiastowo podjęła interwencję. Czy sprawcy działali także w innych sklepach, zostanie ustalone w dalszym toku śledztwa.

Obaj podejrzani zostali przewiezieni do Komendy Policji. Funkcjonariusze zabezpieczyli gotówkę wynoszącą 5540 złotych. W trakcie procedur policyjnych okazało się, że jeden z zatrzymanych był już wcześniej notowany za przestępstwa i poszukiwany w celu odbycia kary w zakładzie karnym.

Zarówno 50-latek jak i 44-latek usłyszeli zarzuty oszustwa, za które grozi im kara pozbawienia wolności do ośmiu lat. W obliczu niepodważalnych dowodów zgromadzonych przez funkcjonariuszy na miejscu zdarzenia, oskarżeni przyznali się do winy. Sprawą nadzoruje Prokuratura Rejonowa Warszawa Mokotów w Warszawie, która kieruje postępowaniem karnym w tej sprawie.

Ta sytuacja pokazuje jak istotne jest dla placówek handlowych świadomość potencjalnych zagrożeń związanych z oszustwami oraz jak łatwo można paść ofiarą przestępców, korzystających z manipulacyjnych technik odwracania uwagi. Apelujemy do wszystkich: przedsiębiorców, sprzedawców i klientów, aby zachować czujność wobec podobnych sytuacji.