Rozwój zrównoważonego transportu miejskiego w stolicy Polski nabiera tempa, dzięki planowanemu powiększeniu floty elektrycznej o 12 niskopodłogowych autobusów przegubowych. Przewiduje się, że te nowe pojazdy będą obsługiwać trasy w centralnej części miasta. Umowę na dostawę tych ekologicznych autobusów, Zarząd Transportu Miejskiego zawarł z firmą Solaris. To oznacza, że w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego pojawią się dodatkowe 174 pojazdy zeroemisyjne.

Warszawa planuje wzbogacenie swojej floty o 12 fabrycznie nowych autobusów przegubowych Solaris Urbino Electric 18. Te elektryczne pojazdy są zdolne pomieścić ponad 120 pasażerów, z czego 39 może podróżować na siedząco. Będą to najdłuższe, bo aż 18-metrowe, pojazdy zgodnie ze standardem obowiązującym w Warszawskim Transporcie Publicznym.

Ciekawostką jest, że zakup ten był pierwszym tego typu w historii miasta, sfinansowanym z funduszy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zwykle zakupy tego typu realizowane były ze środków własnych lub europejskich – wyjaśnia zastępca prezydenta Warszawy, Michał Olszewski. Wskazuje również, że nowo nabyte pojazdy będą własnością miasta i zostaną wynajęte Miejskim Zakładom Autobusowym, które będą odpowiedzialne za ich obsługę.

Nowo zakupione Solarisy są w pełni niskopodłogowe i wyposażone w szereg udogodnień, takich jak klimatyzacja, miejsca dla wózków, system informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów z opcją przesyłania danych online, monitoring oraz blokady alkoholowe dla kierowców. Ten typ pojazdu oferuje możliwość szybkiego ładowania zarówno w zajezdniach za pomocą złączy „wtyczkowych”, jak i na pętlach przy użyciu pantografów. Dodatkowo, pojazdy te są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez zastosowanie przycisków opisanych alfabetem Braille’a czy możliwości pochylenia autobusu na prawą stronę dla ułatwienia wejścia na pokład.

Zakup tych nowoczesnych pojazdów jest kolejnym krokiem w procesie wymiany warszawskiej floty autobusowej na zero- i niskoemisyjną – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Dodaje również, że celem jest przede wszystkim zachęta do korzystania z transportu publicznego dla mieszkańców stolicy.

Autobusy te nie tylko są ciche i zeroemisyjne, ale przede wszystkim wpływają na poprawę jakości powietrza w Warszawie oraz komfortu życia jej mieszkańców. Właśnie dlatego planuje się skierowanie tych nowych pojazdów na trasy przebiegające przez centralne rejony miasta. Dzięki temu, flota autobusów WTP będzie mogła obsługiwać aż 174 zeroemisyjne pojazdy. Autobusy będą stacjonować we trzech zajezdniach: Woronicza, Ostrobramska i Stalowa, skąd będą kierowane na trasy zgodnie z umową zawartą z MZA.

Umowa obejmuje również przeszkolenie załogi – łącznie 25 osób (10 kierowców i 15 mechaników) – w zakresie prawidłowego, bezpiecznego i ekonomicznego eksploatowania pojazdów oraz ich obsługi technicznej.

Zakres finansowania zakupu tych nowoczesnych autobusów obejmował kwotę około 51 mln zł. Około 12,8 mln zł pochodziło z miejskiego budżetu, reszta to dofinansowanie i pożyczka. Bezzwrotna dotacja wyniosła 13,44 mln zł i pokryła 35% kosztów zakupu pojazdów. Środki te zostaną przekazane Warszawie w trzech transzach: 1,120 mln zł w 2024 roku; 11,648 mln i 672 tys. w 2025 r. Natomiast na pozostałą część miasto zaciągnęło korzystnie oprocentowaną pożyczkę w kwocie 24,96 mln zł, do spłacenia w latach 2026-2036.

Projekt „Zakup 12 autobusów niskoemisyjnych dla m.st. Warszawy” jest dofinansowany ze środków krajowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „Zielony Transport Publiczny”.