W Warszawie ruszył kolejny etap procesu selekcji firm, które będą odpowiedzialne za implementację nowego systemu biletowego. Wprowadzenie takiego systemu zrewolucjonizuje sposób, w jaki pasażerowie płacą za przejazdy w Warszawskim Transporcie Publicznym (WTP). Po jego wdrożeniu, możliwe będzie dokonanie opłaty za podróż przy użyciu karty płatniczej, smartfona czy smartwatcha z funkcją NFC, mobilnej aplikacji czy papierowego biletu ze skanowalnym kodem QR.
Szacowany termin podpisania umowy z wybraną firmą to drugi kwartał 2025 roku. Zarządzanie nowym systemem będzie odbywać się zarówno poprzez internetowy portal dla pasażerów, jak i aplikację mobilną, a także tradycyjne punkty obsługi klienta. Karty Miejskie oraz bilety papierowe z kodem QR będzie nadal można stosować (różnica polega na tym, że teraz bilety są z paskiem magnetycznym).
Nowy system umożliwi optymalizację kosztów podróży przez dostosowanie ceny do rzeczywistego korzystania ze środków transportu. W przyszłości planowane jest wprowadzenie opłat proporcjonalnych do liczby przejechanych przystanków lub kilometrów. System ułatwi także planowanie podróży dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej oraz portalowi pasażera. Wystarczy wskazać miejsce docelowe, a system zaproponuje najbardziej optymalną trasę. Dodatkowo, pasażerowie będą na bieżąco informowani o ewentualnych zmianach w komunikacji miejskiej.
Jak to będzie wyglądać w praktyce? Pasażerowie nie będą musieli korzystać z automatów do sprzedaży biletów. Po prostu przy kasowniku na ekranie dotykowym wybierają odpowiedni bilet lub bilety, a następnie dokonują płatności kartą płatniczą, smartfonem lub smartwatchem z funkcją NFC. Bilet zostanie cyfrowo przypisany do użytego środka płatniczego.
W przyszłości proces ten ma być jeszcze łatwiejszy – pasażerowie nie będą musieli wybierać biletu na ekranie kasownika. Wystarczy przyłożenie karty płatniczej, smartfona lub smartwatcha z funkcją NFC do czytnika w kasowniku podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu. W ten sposób system automatycznie obliczy i pobierze opłatę za rzeczywiste korzystanie z transportu.
Podstawą tego rozwiązania jest inteligentne, automatyczne rozliczanie opłat po zakończeniu dnia. System oblicza opłatę na podstawie liczby i czasu przejazdów, jak również stref taryfowych, przez które pasażerowie podróżowali. Opłata jest obliczana na podstawie jednorazowych biletów, biletów minutowych lub kombinacji tych dwóch. Dzięki temu pasażer zawsze zapłaci najniższą możliwą cenę, która jednak nigdy nie przekroczy wartości biletu 24-godzinnego.
Wybór wykonawcy nowego systemu odbywa się w formie dialogu konkurencyjnego. W odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu publicznym, zainteresowane firmy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zamawiający prowadzi z nimi dialog na temat proponowanych rozwiązań technicznych i warunków współpracy. Po jego zakończeniu precyzuje swoje wymagania i zaprasza firmy do składania ofert. Taki proces daje zamawiającemu szansę na dokładne określenie swoich potrzeb i wymagań, a także lepsze zrozumienie dostępnych technologii i rozwiązań, co pozwala na precyzyjne opracowanie specyfikacji dla systemu, który ma zamówić ZTM.
Z nowych możliwości płatniczych za przejazdy w Warszawskim Transporcie Publicznym będziemy mogli skorzystać za około dwa lata.