W najbliższym czasie, Warszawa podejmie decydujący krok ku rozbudowie lokalnej sieci metra poprzez dodanie trzeciej linii (M3). Prezydent miasta, Rafał Trzaskowski, poinformował o tym fakcie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Zgodnie z jego słowami, wkrótce zostanie rozpisany przetarg na stworzenie projektu pierwszego segmentu nowej linii.
Prezydent Trzaskowski wyjaśnił, że nowa linia M3 będzie się łączyć z już istniejącą siecią metra na stacji Stadion Narodowy. Planowane jest wybudowanie sześciu nowych stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Nowaka-Jeziorańskiego oraz Gocław. Przykłada on dużą wagę do rozwoju infrastruktury metra, co jest też widoczne w budżecie miasta na rok 2024, gdzie inwestycje te stanowią największy koszt.
Pierwszy etap budowy linii M3 zakłada realizację sześciu stacji. Nowa trasa będzie wychodzić ze stacji Stadion Narodowy, która jest już częścią funkcjonującej sieci. Po drodze zostaną zrealizowane kolejno stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Ponadto, planowany jest odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Planowanie trasy linii M3 uwzględnia potrzeby 180 tysięcy mieszkańców Pragi-Południe. Nowe połączenie zapewni dogodną komunikację dla takich osiedli jak Gocław, Grochów i Kamionka. Tym samym, druga największa dzielnica stolicy zyska szybkie połączenie z centrum, które zajmuje około 17 minut. Według ratusza, w ciągu jednego dnia z pierwszego odcinka linii M3 skorzysta ponad 315 tysięcy pasażerów, a w porannym szczycie komunikacyjnym będzie to ponad 26 tysięcy osób.
Trasa trzeciej linii metra została wyznaczona na podstawie analiz przeprowadzonych przez niezależnych ekspertów oraz wniosków wynikających z prac nad nowym studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego Warszawy. Dokument ten jest kluczem do przyszłego rozwoju przestrzennego miasta – wyjaśniło biuro prezydenta Trzaskowskiego.