Wspólne ostrzeżenie Związku Banków Polskich, Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendy Głównej Policji ma na celu podkreślenie zarówno możliwości jak i zagrożeń płynących z wirtualnego świata. Mimo rosnącej aktywności Polaków w sferze cyfrowej, wciąż brakuje nam szerokiej wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa. To stanowi przypomnienie o konieczności zachowania ostrożności i odpowiedniej postawy w cyberprzestrzeni.
Przestępcy korzystający z narzędzi cyfrowych często wykorzystują naszą niewiedzę i brak ostrożności, stosując różne metody oszustw. Jedną z nich jest manipulacja za pośrednictwem komunikatorów internetowych służąca do wyłudzenia pieniędzy.
Przykład takiego oszustwa? Scenariusz jest prosty. Klientka banku otrzymuje na swój telefon komórkowy wiadomość poprzez komunikator. Nadawca podaje się za jej syna. Komunikat zawiera informację o rzekomym wypadku, w którym syn utracił telefon, ale nie stało mu się nic poważnego. Z tego powodu rzekomo kontaktuje się z „pożyczonego” telefonu i prosi o pilny przelew – potrzebuje on środków na holowanie samochodu oraz opłacenie tej usługi. Ważne jest to, że to oszuści podają numer konta bankowego, na które ma trafić przelew pieniędzy. Matka, zaniepokojona i przerażona całą sytuacją, bez namysłu wykonuje transakcję.